Туристическая библиотека
Маркетинг в туризмі
Інновації в туризмі
Транспорт в туризмі
Право і формальності в туризмі
Державне регулювання в туризмі
Туризм в Африці
Туризм в Америці
Туризм в Австралії
Краєзнавство, країнознавство і географія туризму
Музеєзнавство
Економіка
Інші

<<< тому | зміст | вперед >>>

Спогади ветеранів самодіяльного туристського руху в Україні

Т. В. Крапивникова

ПЕРШОПРОХОДЖЕННЯ ШАХТИ КиЛСИ - КИЇВСЬКОЇ

Зараз, в 2001-му році, коли українські спелеологи встановили світовий рекорд проходження і спуску на глибину 1710 м в шахту Вороняча (Кавказ, плато Арабіка) глибина шахти Київської, складова 990 м, здається незначною. Але в 1976 році вона була третьою за глибиною у світі.

А починалося все дуже просто. Київський спелеолог В. Я. Рогожніков, мандруючи по Середній Азії, познайомився з географом С. Амдужабаровым і отримав матеріали по дуже цікавому карстовому масиву. Після цього В. Рогожніков зібрав групу спелеологів в кількості 25 чол. і в березні 1972 року спробував вийти на плато Кирк-Тау. Але це хлопцям не вдалося із-за сильних снігопадів і підвищеної лавинної небезпеки.

У серпні 1972 р. була організована наступна експедиція під керівництвом В. Я. Рогожнікова і А. Клімчука. Після підйому на плато виявилося, що воно багате не тільки на поверхневі карстові форми (воронки, полья, карові поля та ін), але і на колодязі, шахти, горизонтально-вертикальні печери. Почалися спелеоразведки, спуски і проходження печер, їх топографічна зйомка. Дослідниками були діти 12-16 років. 20 серпня була відкрита шахта КиЛСИ, названа ім'ям Київської лабораторії спелеологічних досліджень. Невелику щілину в борту карстової воронки знайшли А. Климчук і А. Резніков. При проходженні з'ясувалося, що шахта велика і обводненная. Гідрокостюмів у хлопців з собою не було. Для технічного проходження вертикальних порожнин необхідні були сходи плюс страхувальна мотузка. Сходів не вистачало, їх спускали вниз, залишаючи людей на уступах з мотузкою. У таких складних умовах А. Климчук, А. Резніков, Ст. Висневський, Н. Яблокова, Л. Рижак, Н. Соловйов пройшли 240 м. Прірву йшла далі, у хлопців не вистачало спорядження і сил. 240-ої метр печери, дно чергового 40-ка метрового криниці, було названо "Бар'єром невідомості".

Весь наступний 1973 рік спелеологи Києва готувалися до експедиції на Кирк-Тау. Всі спелеогруппы були об'єднані для виконання єдиного завдання - дуже хотілося встановити світовий рекорд.

Техніка "сходи плюс канат" не підходила для штурму такої шахти, тому сходи дуже об'ємні і важкі. Був знайдений польський зразок самохватів-жумаров ("дверна ручка"). Перші шість пар самохватів виготовили на якомусь київському заводі і роздали штурмовій групі, яка в той час була визначена наступним складом: Ст. Рогожніков, А. Климчук, А. Резніков, А. Хапов, Ст. Висневський, Т. Крапивникова. На наступний день ми не змовляючись, всі зустрілися на стінці Зеленого театру. Кожен прийшов зі своєю мотузкою і своїми самохватами. Почали освоювати і налагоджувати техніку пересування по мотузці на самохватах. Гідрокостюмів у нас не було і купити їх у той час було ніде. Ми дістали химзахисні костюми на базі ОФІ. З вовняного ватину шили спальники для підземного базового табору, готували килимки з пінопласту і матерії. Для упаковки продуктів і спорядження використовували брезентові сумки та льотні парашутні чохли (перші "транспортники").

Влітку 1973 р. численна експедиція (більше 25 чол.) виїхала в Середню Азію на плато Кирк-Тау. Закидання була не з легких. З Самарканда дісталися на автобусом до Ургута, потім машиною до нижньої і верхньої бази геологів. Далі дороги не було, гірська стежка йшла на перевал і до джерела Заранзасая. Вантаж закидали "човником", за 2-3 ходки на кожного. Базовий табір вирішили ставити у джерела в Заранзасае, т. к. в карстових районах вода завжди був дефіцитом. Від джерела підйом на плато займав 30-60 хвилин з набором висоти, на плато води не було, тільки сніжники.

Перші п'ять днів проходила акліматизація і робота по дослідженню плато, процесі якої знаходили нові шахти і колодязі, але основним завданням експедиції було проходження шахти КиЛСИ.

Офіційно за маршрутним документів керувала експедицією я, т. до . у мене на той час було два роки спелеолагерей і досвід проходження печери IV до/с. в Криму з Севастопольської секцією спелеологів. Але в основному всі питання вирішувалися членами штурмової групи колегіально.

Після завершення підготовчих робіт штурмова група у складі трьох Александров - Клімчука, Резнікова, Хапова, Ст. Рогожнікова і Т. Крапивниковой, супроводі 20 чол. "вспомогателей" підійшла до шахті. Від входу в печеру всі спорядження (мотузки для навішування, продукти, телефонні трубки та ін) треба було нести нам, 5-ти "штурмовикам". Залишилися на поверхні, на думку штурмової групи були недостатньо підготовлені морально, фізично або технічно. У членів штурмової групи також не було досвіду проходження шахт на самохватах, організації підземних базових таборів (ПБЛ) на вертикалях. Ми йшли купувати цей досвід, досліджувати незвідане. Дуже хотілося спуститися на глибину 1000 м. Вік членів штурмової групи був від 17 до 30 років.

Під землею час проходить дуже швидко. За 18 годин роботи ми з вантажем спустилися на 145-й метр у зал "Україна", де був розбитий перший базовий табір. На поверхні закінчувалися другу добу з моменту виходу штурмової групи в печеру, а у нас під землею йшло свій час - ми закінчили перший робочий день печері (42 години).

На наступний день, коли на поверхні була ніч (всю цю інформацію ми отримували по телефонного зв'язку), група продовжила спуск до 240-го метра - "Бар'єр невідомості". Спуск вантажу з криниць - дуже втомлива робота: навішується спорядження, двоє людей спускаються вниз для приймання вантажу, троє спускають "транспортники". Коли вантаж прийнятий, останній спускається і тягне телефонний кабель з криниці. В одному із 40-метрових колодязів парашутний "транспортник" з продуктами порвався, я і Рогожніков ледве встигли сховатися в щілина від "банкового" обстрілу. Адже консервна банка, пролетівша 30 метрів, може бути смертельно небезпечна.

Другий базовий табір був розбитий на 240-му метрі "Бар'єр невідомості". Рогожнікова В. Я., як самого старого (30 років), ми залишили обладнувати табір і готувати вечерю, а самі, взявши мотузки, пішли на розвідку вперед (вниз). Пройшовши каскад невеликих колодязів, ми підійшли до чергового криниці. Для визначення його глибини кидаємо камінь і вважаємо секунди (1 сек - 10 м). За нашим визначенням колодязь біля 100 метрів. Чути шум водоспаду, води вже дуже багато. Ми йдемо руслу підземної річки, яка починається на 100-му метрі печери. Так як у нас з собою довгої мотузки не було, довелося повертатися в табір. Починаємо підйом по мотузці на самохватах. При підйомі першого учасника серце завмирає, тренувалися ми чистою, сухою мотузкою, а як поведуть себе самохваты на мокрій мотузці, ніхто не знав. Але самохваты тримають і ми спокійно піднімаємося в базовий табір. Валерій Янович допомагає нам роздягатися, знімати "хімзахисту". Ми всі мокрі, в рукави "хімзахисту" при підйомі затікала вода. І тут ми робимо помилку - переодягаємося в сухе, забуваючи, що мокрий одяг краще всього сушити на собі колективному спальнику. Знята мокрий одяг в печері вже ніколи не висохне і одягати її на себе дуже огидно. Вкладаємося спати в колективний спальник, але як ми його не берегли - він вже сирої.

На наступний день виходимо з базового табору з мотузками для навішування, швидко проходимо відомий шлях, продовжуючи вже спуск по новим криниць різної глибини. Глибину колодязів визначаємо альтиметром, купленим на тій же базі ОФІ. Він не дуже надійний, але іншого приладу у нас немає. При вибірці спорядження вимірюємо глибину колодязів по довжині мотузки.

Нарешті досягаємо 540-го метра, потрапляємо в колодязь-меандр. Меандр (вузький горизонтально-похилий хід, який з'єднує в систему колодязі печери) закінчується великим завалом. Вся штурмова група розчарована. Ми очікували 1000 метрів. Оглянувши всі щілини на дні і не виявивши прохід, ми вирішуємо виходити нагору базовий табір. Для подолання завалу у нас немає ні "вибухів" (пороху), ні навіть брухту.

Переночувавши в базовому таборі, починаємо підйом на поверхню з усім вантажем. Продукти ми частково з'їли, а ось все спорядження, мотузки, спальник - мокре і вибирати його в колодязях нелегко. Але найважче - це проходження меандрів, дістало назву "шлях до комунізму". Виходячи з вантажем з чергового меандру ми, знесилені, падали на гору спорядження, потім піднімалися і йшли вниз за новим "транспортником". А в голові звучала пісня: “А значить, нам потрібна одна перемога, одна на всіх, ми за ціною не постоїмо".

Вп'ятьох ми підняли всі спорядження на 135-й метр. Йшли 8-у добу нашого перебування під землею, розбивати базовий табір у 135-ти метрах від поверхні і спати в мокрому спальнику дуже не хотілося. Хотілося сонця і тепла. Зателефонувавши на поверхня, ми дізналися, що там зараз 4 години ранку; вирішили йти нагору. Вийшли на поверхня, коли вже світило сонце. Усі фарби здалися дуже яскравими, навіть жовті колючки здавалися зеленими. Нас зустрічали квітами і водою, допомагали стягувати "хімзахисту", вовняні речі; під землею температура повітря +8оС, а на поверхні +40проС.

На наступний день допоміжна група в складі восьми осіб пішла на вибірку спорядження на 135-й метр. Пропрацювавши 20 годин, вийшли на поверхню, але спорядження вибрали тільки з одного колодязя на 100-й метр. Припущення, що інші учасники експедиції слабо підготовлені, на жаль, підтвердилося. І знову наша штурмова група, "стара гвардія", пішла на вибірку спорядження. Свої комбінезони і взуття ми вже скинули в загальну купу на традиційне спалювання, проведене в кінці експедиції. Від висохлої глини комбінезони стоять, черевики зсохлися, але все це відчувається перші 35 метрів (глибина вхідного колодязя). Потім спорядження намокає і все стає на свої місця. Штурмова група взяла собі на допомогу молодь: Солов'я (Колю Соловйова) і Аліка Левашова.

Цього разу при вибірці спорядження ми вперше використовували метод "гірлянди". Він полягає в тому, що всі мотузки, які виймаються, не упаковують в транспортні мішки, а пов'язують один з одним. Транспортні мішки, яких стає значно менше, пристібаються до цієї мотузці. Спелеологи розташовуються по уступах і вибирають цю "гірлянду". За 10 годин роботи ми вибрали все спорядження на поверхню. Воронка була завалена мотузкою та транспортними мішками.

У 1973 р. шахта КиЛСИ була пройдена до глибини 540 метрів. Світовий рекорд нам встановити так і не вдалося, але рекорд глибини печер Криму (шахта Солдатська, 500 м) і Кавказу (Назаровская, 500 м) ми побили.

Наступна експедиція на Кирк-Тау була проведена в 1975 р. В період підготовки ми підбирали спорядження, шили "транспортники", нові спальні мішки і парашутні намети, перевіряли телефонний зв'язок, але найважливіше - ми готували учасників штурму. В експедиції планувалося участь декількох груп: штурмової та допоміжною, групи "научников" і топосьемщиков, а також групи спелеологів-вертикальщиков з Сімферополя під керівництвом Олександра Назаренко (Заступника).

Поверхневий базовий табір встановили в долині шахти КиЛСИ. Закидання була складніше, але ми не витрачали сили для щоденного підйому на плато. Воду брали з сніжників, для чого в таборі обладнали басейни з фільтрами. У них заносили сніг. Щоранку на поверхні починалося з забезпечення табору снігом, водою і паливом (кізяком). Ми не могли дозволити собі приготування їжі на примусах, т. к. в Самарканді не вдалося домовитися про вертолітного закидання спорядження. Бензин був винесений тільки для забезпечення підземних базових таборів. В той же час Олександру Климчуку вдалося домовитися в ЦК ВЛКСМ про Узбекистану зміцнення експедиції двома віслюками. Вони не могли забезпечити закидання всього спорядження - один віслюк ніс два рюкзака, не більше. Ми їх називали "партійними" віслюками, але свідомості у них явно не вистачало.

Навішування спорядження з криниць, закидання підземного базового табору на 400-й метр і проведення телефонного зв'язку до ПБЛ проводили різні групи за участю "штурмовиків". Штурмова група складалася з трьох киян: А. Рєзнікова, А. Хапова, Т. Крапивниковой і двох сімферопольців - А. Назаренко і Слона. В. Я. Рогожніков і А. Климчук займалися організацією роботи наукової групи та топозйомкою шахти. У складі групи працювали: Н. Яблокова, Н. Шевченка, А. Стотланд та ін.

Після виконання необхідного обсягу підготовчих робіт штурмова група налегке спустилася в ПБЛ на 400-й метр. Обладнавши його, на наступний робочий день повні сил і спраги відкриттів ми спустилися до залу на 540-ой метр. Почали знову обстежити всі щілини і тріщини. Зовсім випадково Олександр звернув Хапов увагу на рожевий натік поруч із завалом. Піднявшись у розпорках наверх 4 м, він побачив широкий горизонтальний хід, який обходив завал. Хід закінчувався новим колодязем, шахта тривала далі. Нам вдалося обійти завал без вибухів і розкопок. Щасливі, ми піднялися на 400-й метр в ПБЛ. За телефонного зв'язку нам повідомили, що сьогодні 13 серпня і привітали мене з днем народження. Поки нас не було в базовому таборі, вниз спускалася група "вспомогателей", яка принесла мені квіти в сірниковій коробці. Ці маленькі квіточки серед каміння і води були і залишаються найдорожчими квітами, які мені коли-небудь дарували. Випивши свої "нархозовские" 20 гр. спирту і повечерявши вермішеллю з тушонкою, ми вляглися спати. Вранці (по телефонного зв'язку з'ясувавши, що це була ніч) ми вийшли з табори. Далі йшли знову колодязі глибиною 20, 30, 50 метрів, вони з'єднувалися меандрами. Телефонний кабель закінчився. Ми пішли глибше вже без зв'язку з поверхнею.

Під землею час проходить дуже швидко, і тільки втому говорить про те, що пройшло вже багато. Виходимо до великого колодязя. Вода шумить так, що стуку каменю не чутно. Першим спускається А. Назаренко. Він дійшов до уступу і крикнув, що варто на хитається брилі. Хапов спустився до нього, спробував скинути брилу, але безрезультатно. Незважаючи на реальну небезпеку, він все-таки пішов далі на спуск у колодязь, глибина якого, як уточнила топозйомка, була 90 метрів. На дні - завал, вода йде вниз. Я спускаюся до Хапову. З'ясовується, що для розбору завалу потрібен лом, але ми його втратили десь при закидання. Робити нема чого, виходимо наверх. В ПБЛ влаштовуємо рада і вирішуємо, що треба знімати спорядження, виносити його на 400-й метр і виходити на поверхню. Наукова група з нами погодилася. Вони зробили топозйомку до 540-го метра і також піднімаються на поверхню. "Вспомогатели" виймають все спорядження. Експедиція 1975 року закінчилася, ми досягли глибини 800 м. Пізніше, після детальної топозйомки, була введена коригування - 720 метрів.

По приїзду в Київ підготували звіт про спелеопутешествии на Кирк-Тау і відправили його в Москву до Центральної маршрутно-кваліфікаційної комісії (ЦМКК).

Ми відчували себе переможцями. Ми змогли пройти 720 метрів без травм і ПП. Глибина шахти КиЛСИ вже перевищувала всі відомі на той час на території шахти СРСР. Але ЦМКК приголомшила нас своїм висновком про дискваліфікацію членів штурмової групи та позбавлення їх права керівництва на 5 років. На минулорічний звіт вона особливо не відреагувала - 500 метрів є і в Криму і на Кавказі, а 720 метрів - це вже глибина. Значить хлопці не жартують, там є щось цікаве. Потрібно їхати і встановлювати якщо не світової, то хоча б рекорд СРСР. А як же бути з київськими спелеологами, першовідкривачами печери?! ЦМКК на чолі з В. Инохиным, О. Падалко подумали і вирішили: "Поставити заборону". За що? Відповідь проста: ми не мали права бути першими. І тут же дізнаємося, що Центральна комісія з спелеотуризму готує у 1976 р. експедицію на плато Кирк-Тау в Середню Азію, але київських спелеологів в числі запрошених немає.

Придушивши бажання вступити в конфронтацію з московськими колегами, ми знайшли вихід з положення, що створилося, запросивши взяти участь в експедиції на Кирк-Тау в шахту КиЛСИ томських спелеологів. Томича Чуйкова офіційно оформили керівником штурму. Іншого виходу у нас не було.

І ось літо 1976 року. Закидання на плато Кирк-Тау. Експедиція складається з 30-ти київських і 10-ти томських спелеологів. Чуйков керує усією експедицією.

Перші виходи в печеру починаються з навішування спорядження в колодязях. Перший базовий табір встановлюється на 400-му метрі як допоміжний, тут буде організовано чергування для зв'язку з поверхні зі штурмовими групами. Їх затверджено дві. У складі першої - А. Хапов і троє томських спелеологів. Їх завдання - поставити на 720-му метрі підземний базовий табір і розібрати завал. Друга штурмова група - Чуйков, Бодриков - томські спелеологи, А. Резніков і Т. Крапивникова - кияни. Наше завдання-пройти далі. Група "научников", включає Ст. Рогожнікова, А. Клімчука та інших учасників експедиції, проводить дослідницьку роботу з глибини першого базового табору.

Минулого року ми працювали з сімферопольськими спелеологами. Цих хлопців ми добре знали, т. к. працювали з ними в печерах Криму. Знайомство з томичами проходило вже на штурм. При навішуванні спорядження в колодязях ми перевіряли один одного: контролювали правильність зав'язування вузлів, забивання гаків, придивлялися один до одного. Нервували тому, що по шахті до 400-го метра буде ходити багато спелеологів: і "штурмовики", і "вспомогатели". Необхідно ретельно перевіряти мотузки, вони дуже труться на вигинах; шлямбурние гаки тримають не зовсім надійно, необхідно їх блокувати. При цьому гостовские шлямбурние альпіністські гаки практично не трималися в дуже щільному доломитизированном вапняку, тому гаки для КиЛСИ ми виготовляли самі. Якщо говорити про кваліфікації, то у складі томських спелеологів 3 інструктора. Серед киян інструкторів немає, але досвіду роботи в печерах у нас більше.

Робота тривала згідно тактичного плану, ще проходила навішування спорядження до 700-го метра. А у вхідному колодязі ПП - обрив мотузки, результаті якого відбулося вільне падіння учасника на 5 м. Як з'ясувалося згодом потерпілий спускався в колодязь по ходовій мотузці (рапалу) без самострахування. Мотузки ми купували на судноверфях і в цій бухті виявився "сплетень", на якому і стався обрив.

Проводимо весь комплекс рятувальних робіт. У потерпілого виявився сильний забій спини. Дуже добре, що в експедиції були лікар з Томська Валера Разбицкий і студент Київського медінституту Флид (Фут).

Тим часом штурмова група на 720-му метрі проходить протягом двох діб завал. Цього разу при закидання спорядження нам не пощастило з зубилом. На 300-му метрі 40 метровому колодязі зубило, прорвавши транспортний мішок, потрапило в руку Ст. Баранову. З 300-го метра Володя виходив сам способом "груди-нога" за двома мотузках у супроводі двох хлопців. А на поверхні в наметі вже готували операційну, і Ст. Разбицкий в польових умовах обробив відкритий перелом кисті руки.

Як тільки було отримано повідомлення по зв'язку про проходження завалу, друга штурмова група пішла на спуск зі спорядженням, продуктами і мотузками. За завалом йшли каскади невеликих колодязів глибиною - 30, 20, 15 м, а далі - русло підземної річки. Спустившись на 80 метрів, ми вирішили розбити базовий табір, побачивши гарну майданчик.

На наступний день група вийшла з базового табору далі, на першопроходження шахти. Вниз йшли колодязі, меандри; води стало набагато більше. Ми вже спустилися нижче 800-го метра в глибину масиву. Попереду починався 60 метровий колодязь, телефонний кабель закінчився, але мотузки є, сили є і ми йдемо глибше. На шляхи - каскади невеликих колодязів по 10-15 м. Нарешті, ще один колодязь, на дні якого видно озеро. Саша Резніков спускається до нього, але до дна мотузки не вистачає. Розуміємо, що це фінішна риса, починаємо підйом. За роки дослідження шахти КиЛСИ у нас виробилася система ходіння по двійок, але штурмова група з такої глибини повинна виходити разом. Я виходжу нагору 40-метрового колодязя, чекаю Чуйкова. Він вийшов, я йду в наступний колодязь. Чуйков повинен чекати Бодрикова, ми вирішили зібратися на дні 60 метрового колодязя, там пообідати і продовжувати вихід в ПБЛ.

Ми з Чуйковим чекаємо на дні 60-метрового колодязя Сашу і Бодрикова, але їх немає, чути тільки шум води. Час йде, а хлопців нема. З'ясовуємо, що Чуйков залишив Бодрикова в 40 метровому колодязі, не дочекавшись його виходу. Колодязь складний, дуже багато води. Чуйков спускається вниз за хлопцями і знаходить завислого Бодрикова. Саша Резніков йому нічим не може допомогти знизу. У Бодрикова почалося переохолодження. Своїми силами витягуємо потерпілого до 60 метровому криниці. Там вирішуємо, що Саша Резніков повинен піднятися до пункту зв'язку та зателефонувати в ПБЛ на 400-й - 720-й метри і на поверхню, попросити лікаря і допомоги хлопців. За нашими припущеннями лікар Валера Разбицкий повинен знаходитися в ПБЛ - 400; група топозйомки - Рогожніков, Климчук десь в районі 700-го метра. Резніков пішов назустріч хлопцям, щоб прискорити їх просування.

А ми залишаємося втрьох на п'ятачку біля колодязя. У Бодрикова - психічний розлад, він впав у дитинство. Через кожні 20 хв ми робимо з ним зарядку, щоб не замерзнути самим і зігріти потерпілого; переодягти його не в що. Всі це тривало довгі шість годин. Але ось нарешті лунають голоси хлопців. Наші припущення виявилися вірними. Тут і Ст. Рогожніков, і А. Климчук, і лікар Ст. Разбицкий. Він першим спускається до потерпілого і робить необхідні уколи.

З 60 метрового колодязя мене витягують "поліспастом", заодно його і перевіряють. Я вже не пам'ятаю дорогу до базового табору на 800-й м: пам'ятаю, що варто було лише зупинитися - відразу засинала. Йшов 48-й годину нашого неспання під землею. В таборі на 800-му метрі залишилися лікар і топосъемщики, всі інші пішли на 400-й метр. На наступний день вирішили, що Валера з Чуйковим транспортують Бодрикова наверх. Якщо потрібна буде допомога, її нададуть або з 400-го метра або з поверхні. А ми, проводячи топозйомку і вибірку спорядження, починаємо підйом до 720-го метра. Пройшов день роботи. Після виходу перервався зв'язок з поверхнею. На 720-го метрі ночуємо, зв'язку так і немає. Вона могла порватися у великому колодязі. Прокидаємося вночі по черзі, нам все здається, що нас звати. Це слухові галюцинації, що виникають від шуму води, що тече з криниці. Вранці вирішили вибрати спорядження наверх 90 метрового колодязя. Відчуваємо себе трохи відірваними і закинутими від усього світу. Виходимо на зв'язок і дізнаємося, що нам назустріч йде група. Вирішуємо, що група "вспомогателей" буде виймати спорядження, а ми можемо легко виходити в базовий табір на 400-й метр. Йти без "транспортників" одне задоволення. В таборі нас чекають гарячий чай, їжа і теплий спальник. Ми п'ємо чай і вирішуємо не відпочивати на 400-му метрі, а відразу виходити на поверхню. Вважаємо за часу, що це буде ранок. Ввечері або вночі виходити не хочеться і ми починаємо підйом. На поверхні нас зустрічають квітами і зігрітій водою для вмивання.

Підсумком експедиції 1976 р. стало проходження шахти КиЛСИ до глибини 990 метрів і нагородження штурмової групи золотими медалями Центральної Ради по туризму та екскурсіях.

<<< тому | зміст | вперед >>>

Все о туризме - Туристическая библиотека
На страницах сайта публикуются научные статьи, методические пособия, программы учебных дисциплин направления "Туризм".
Все материалы публикуются с научно-исследовательской и образовательной целью. Права на публикации принадлежат их авторам.